Szakértői tevékenység tankerületi eljárásban
Intézményünk gyermekek, illetve tanulói jogviszonyban állók szakértői véleményével kapcsolatban a tankerületi központ által indított közigazgatási hatósági eljárásban a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 43. § (4) alapján kirendelt szakértőként jár el. Köznevelési időszakot érintő eljárásokban intézményünk szakértői tevékenységére vonatkozóan az alábbiak az irányadóak.
► Kirendeléssel kapcsolatos információk
► Szakértéssel kapcsolatos információk
Kirendeléssel kapcsolatos információk
-
A tankerületi központ által indított eljárásban szakértőként – a tankerületi központ kirendelése alapján – az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat vagy az a szakértői bizottság jár el, amely az eljárásban érintett szakértői véleményt kiállította.
-
A tankerületi központ eljárása a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról alapján történik, melynek 42. §-a szabályozza azoknak az eseteknek a körét, amikor a fentiekkel összefüggésben a tankerületi központnak közigazgatási hatósági eljárást szükséges lefolytatnia.
-
A közigazgatási hatósági eljárásban a tankerületi központ saját hatáskörben mérlegeli, hogy szükséges-e szakértő kirendelése. Amennyiben a tankerületi központ szakértő kirendelését tartja szükségesnek, a jogszabály szerint szakértőként intézményünk, valamint az a szakértői bizottság járhat el, amely az eljárásban érintett szakértői véleményt kiállította. Az eljárásban szakértőként nem vehet részt az a szakértő, aki az eljárásban érintett szakértői vélemény elkészítésében korábban részt vett.
Szakértőként eljárva intézményünk hatásköre kizárólag a tankerületi központ által megfogalmazott és diagnosztikai tartalmú szakértői kérdés(ek) megválaszolására terjed ki.
- E tevékenységet az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény és az az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény szabályozza.
-
Szakértői tevékenységünk tehát mind formailag, mind tartalmát tekintve eltér a szakértői bizottsági tevékenységtől, diagnosztikai tartalmú szakértői kérdésre válaszol.
Ebből következően a szakértői tevékenység során felülvizsgálatot, intézménykijelölést nem végzünk.
-
Kirendelt szakértőként intézményünk a gyermek/tanuló ügyét azidáig nem ismerő szakértőként lép a vitás ügyekbe. Ebből adódóan az előzményi információk, dokumentumok bekérése szükséges lehet.
-
A tankerületi központ hatósági eljárásában az ügygazda a tankerületi központ. Intézményünk, szakértőként a tankerületi központtal áll kapcsolatban.
-
A szakértői kérdés megválaszolásához, a kérdés jellegétől és a rendelkezésre álló információktól függően szükséges lehet az ügyben érintett gyermek/tanuló, a szülők és a gyermek/tanuló ügyében érintett szakemberek, intézmények álláspontjának megismerése, a gyermek/tanuló állapotmegismerése és a hiányzó információk, dokumentumok, kiegészítő információk – pl. egészségügyi vizsgálatok dokumentumainak – bekérése, kontakt vizsgálat elvégzése is.
-
Azt, hogy a szakértői kérdés megválaszolásához milyen tevékenységeket szükséges elvégezni, mindig az egyedi, az adott ügy függvényében lehetséges meghatározni. Minden esetben a szükséges és elégséges tevékenységek elvégzésére törekszünk az aránytalan teher kerülésével.
-
A szakértői tevékenységünket országos illetékességi körben végezzük, a módszertani tervezés során kiemelten szem előtt tartva, hogy az érintett gyermekek/tanulók és családjaik számára a részvétel ne jelentsen aránytalan terhet.
-
A szakértői tevékenységről szakvélemény készül, amelyben
-
rögzítésre kerülnek a tankerületi központ kérdéseire adott válaszok,
-
továbbá összegzésre kerülnek a szakértői tevékenység során feltárt, a gyermek/tanuló ügye szempontjából lényeges és a gyermek/tanuló érdekét szolgáló általunk feltárt információk, befolyásoló tényezők is.
-
Intézményünk szakértői tevékenysége keretében nem rendelkezik döntési, határozathozatali hatáskörrel, tehát nem hoz döntést vagy határozatot, hanem szakmai állásfoglalásával a hatóság döntését segíti szakmai kérdésekben.
Intézményünk a szakvéleményt az ügygazda tankerületi központnak küldi meg, aki az abban foglalt szakértői válaszokat megismerve, saját hatáskörben hoz döntést, határozatot. Ennek során ugyancsak a tankerületi központ hatásköre annak eldöntése, hogy a szakértői véleményben foglalt megállapításokból mit vesz figyelembe döntéshozatala során.
Szakértéssel kapcsolatos információk
Intézményünk bevonása szakértőként akkor indokolt, ha a kérdés diagnosztikai tartalmú és sajátos nevelési igénnyel kapcsolatos, az alábbi tartalmakat érintően:
- ha a vitás kérdés kizárólag diagnosztikai jellegű, és halmozott fogyatékossággal (kettőnél több fogyatékosságtípus együttes előfordulása) kapcsolatos;
- értelmi fogyatékossággal kapcsolatos jogorvoslati eljárásban, ha a felülvizsgálathoz nem áll rendelkezésre más intelligenciavizsgáló eljárás az érintett szakértői bizottságnál, mint amellyel a közigazgatási hatósági eljárás tárgyát képező eljárás során már vizsgálták a gyermeket, és egyebekben a gyermek/tanuló fejlődésének jellegzetességei, szociális érettsége már feltárt;
- vagy a szülő kizárólag az érzékszervi vagy mozgásfogyatékosság tényével vagy súlyosságával nem ért egyet. (Hivatk.: EMMI VIII/ 782/2020/ KOZNEVIG iktsz. levele)
Szakértői kirendelés esetén megkezdjük az esetkezelést.
A szakértés keretében történő esetkezelésekről
Az esetkezelések a szakértői kérdés(ek)hez igazodóan egyéni tartalmúak, azonban néhány alapelv minden esetben hangsúlyos.
-
A jogi szabályozás szerint a gyermek/tanuló ügyét addig nem ismerő, felülvizsgálatot, intézménykijelölést nem végző szakértőként lépünk vitás ügyek esetkezelésébe. Emiatt minél részletesebben szükséges megismernünk a kialakult helyzetet, az előzményi és aktuális információkat, illetve az egyéb körülményeket.
-
A szakértői tevékenység keretében első lépésként az eset hátterének feltárására és annak eldöntésére kerül sor, hogy szükség van-e kontakt vizsgálatra. Intézményünk összetett diagnosztikai kérdésekben jár el, ilyenkor a hazai protokolloknak és a nemzetközi diagnosztikus rendszereknek (DSM-5, fogyatékossággal összefüggő egészségügyi diagnózisok esetén BNO-10, FNO) megfelelően kivitelezzük az állapotmegismerési folyamat lépéseit, vagy tekintjük át, hogy azok megtörténtek-e. Áttekintjük az eddig megismert kizáró, illetve bennfoglaló diagnosztikai kritériumok fennállását, dokumentálását és az állapotot leíró korábbi folyamatot, tartalmakat, indokokat.
-
Rendszerszemléletű, kontakt esetkezeléseink során a szülőkkel és gyermekeikkel, valamint a gyermekeket/tanulókat ismerő/ellátó szakmák szakembereinek kapcsolódó meglátásait figyelembe véve, teammunkában dolgozunk.
-
Esetkezeléseinket személyes kontaktvizsgálat szükségessége esetén a kölcsönös együttműködés és teammunka kereteit lefektető diagnosztikus megállapodás megkötésével kezdjük.
-
Teamünk sajátossága, hogy a gyógypedagógia összes szakirányát lefedő, pszichológiai, mediációs kompetenciákkal rendelkezve végzünk módszertani tervezést követően komplex állapotmegismerést.
Információk szülőknek
- Intézményünk a szakértés során a kirendelő tankerületi központtal van kapcsolatban, a szakértői választ szakvélemény formájában a hatóság számára küldjük meg. A szülők, illetve az ügyben érintett gyermek/tanuló bevonása, kontakt kapcsolatfelvétel nem automatikus, annak indokoltsága a szakértői kérdéstől függően történik a szakértéshez szükséges és elégséges mértékben.
- Amennyiben a tankerületi központ által a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség vagy a sajátos nevelési igény megállapításával, illetve a szakértői véleményben foglaltakkal összefüggésben indított közigazgatási hatósági eljárás során személyes (kontakt) vizsgálat szükségessége merül fel, a 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 14. § (2) bekezdés értelmében a vizsgálaton a gyermek, tanuló képviseletére jogosult mindkét szülőnek jelen kell lennie. Amennyiben csak az egyik szülő tud megjelenni, a vizsgálat megkezdéséhez szükség van a távol maradó fél által kitöltött meghatalmazás vagy bírósági végzés átadására, amely alátámasztja, hogy a vizsgálaton megjelent szülő a gyermeket egyedül képviselheti. Ennek hiányában a vizsgálatot nem áll módunkban lefolytatni.
- Tanulói jogviszonnyal rendelkező nagykorú személy ügyében – megfelelő meghatalmazás hiányában – más személy nem járhat el. A meghatalmazást közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni vagy jegyzőkönyvbe kell mondani.
- A vidékről utazók igényt tarthatnak a gyermek/tanuló és egy kísérő részére az utazás költségeinek megtérítésére a vonatkozó jogszabályok szerint (a háziorvostól kért, majd a vizsgálat alkalmával, intézményünk által igazolt nyomtatvány).
- Amennyiben indokolttá válik, a kontakt/személyes vizsgálat általában több napot/alkalmat vesz igénybe. Ennek időpontját egyeztetjük a szülőkkel, nagykorú tanulóval.
Intézményünk szakértői tevékenysége keretében döntést vagy határozatot nem hoz, tehát a korábbi szakértői véleményt nem bírálja felül, hanem a hatóság (tankerületi központ) döntését segíti szakmai kérdésekben.