Gyakran ismételt kérdések
Gyakran ismételt kérdések
1. Mi az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat feladata?
2020. szeptember 1. óta a 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról rendelkező 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 63. § (3) bekezdése és a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 39. §-a alapján a felsőoktatási felvételi eljárásba jelentkező, illetve a felsőoktatási hallgatói jogviszonnyal rendelkező személyek az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat szakértői véleményével igazolhatják fogyatékosságukat.
2020. szeptember 1. óta az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat szakértői bizottsági tevékenység keretében a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 39. §-a alapján és az abban meghatározott körben végzi a tanulmányok, vizsgák és a felsőoktatási felvételi eljárás, valamint a KRESZ-vizsga során adható kedvezményekre való jogosultság megítélése érdekében sajátos nevelési igény, fogyatékosság megállapítását vagy kizárását, ha a kérelmező érvényes szakértői véleménnyel nem rendelkezik.
2. Milyen esetekben lehet a fogyatékosság megállapítására irányuló kérelmet benyújtani az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálathoz?
Ezek a következők. A kérelmező:
- Érettségi vizsgára jelentkezik, az érettségi vizsga során fogyatékossághoz/sajátos nevelési igényhez kapcsolódó támogatásokra, kedvezményekre való jogosultság megállapítása miatt nyújtja be kérelmét, állapotváltozás miatt. Köznevelésben, szakképzésben tanulói jogviszonnyal nem rendelkezik, a kérelmével összefüggő állapotváltozás a köznevelési tanulói jogviszony megszűnése után következett be.
- Felsőoktatási felvételi eljárásba jelentkezik, a felsőoktatási felvételi eljárás során adható fogyatékosságalapú támogatásokra, kedvezményekre való jogosultság megállapítása miatt nyújtja be kérelmét állapotváltozás miatt. Köznevelésben, szakképzésben tanulói jogviszonnyal nem rendelkezik, a kérelmével összefüggő állapotváltozás a köznevelési tanulói jogviszony megszűnése után következett be.
- Felsőoktatási tanulmányokkal, vizsgákkal kapcsolatos fogyatékosságalapú támogatásokra, kedvezményekre való jogosultság megállapítása miatt nyújtja be kérelmét állapotváltozás miatt. A kérelmével összefüggő állapotváltozás a köznevelési, szakképzési tanulói jogviszony megszűnése után következett be.
-
Nyelvvizsgára jelentkezik, a nyelvvizsga során adható fogyatékosságalapú módszertani támogatásokra való jogosultság megállapítása miatt nyújtja be kérelmét állapotváltozás miatt. Köznevelésben, szakképzésben tanulói jogviszonnyal nem rendelkezik, a kérelmével összefüggő állapotváltozás a köznevelési tanulói jogviszony megszűnése után következett be.
-
KRESZ-vizsgára jelentkezik, a KRESZ-vizsga során adható fogyatékosságalapú támogatásokra, kedvezményekre való jogosultság megállapítása miatt nyújtja be kérelmét. Köznevelésben, szakképzésben tanulói jogviszonnyal nem rendelkezik, a kérelmével összefüggő állapotváltozás a köznevelési tanulói jogviszony megszűnése után következett be.
ÉS
- A kérelmező érvényes szakértői véleménnyel nem rendelkezik.
A fenti esetekhez nem tartozó ügyekben intézményünknek hatásköre nincs, nem tud eljárást lefolytatni.
3. Ki kezdeményezheti fogyatékosság megállapítására irányuló kérelem benyújtását?
- már nem rendelkeznek a köznevelésben, szakképzésben tanulói jogviszonnyal, illetőleg
- nincs a köznevelés időszakában kibocsátott, fogyatékosságot/sajátos nevelési igényt megállapító vagy azt kizáró érvényes szakértői véleményük.
Nagykorú, cselekvőképes személyek kérelme ügyében – megfelelő meghatalmazás hiányában – más személy nem járhat el.
4. Hová nyújthatnak be fogyatékosság megállapítása iránti kérelmet azok a személyek, akik még a köznevelés rendszerében tanulnak?
A jelenlegi jogszabályok mentén a köznevelés rendszerében tanuló személyek (teljes életíven át) a lakóhelyük szerint illetékes pedagógiai szakszolgálatokhoz fordulhatnak.
Az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálathoz olyan személyek nyújthatnak be kérelmet, akik nem rendelkeznek tanulói jogviszonnyal.
5. Mit jelent a fogyatékosság fogalma?
A fogyatékosság tehát egy tartós, súlyos, a társadalmi részvételt átfogóan befolyásoló állapot, mely nem kizárólag egy-egy tanulási, felsőoktatási helyzetben (például nyelvvizsga) jelenik meg, hanem az egész önálló életvitelt alapvetően befolyásolja.
A fogyatékosság tartós, súlyos, a társadalmi részvételt átfogóan befolyásoló állapot, mely nem kizárólag egy-egy tanulási, felsőoktatási helyzetben (például nyelvvizsga) jelenik meg, hanem az egész önálló életvitelt alapvetően befolyásolja.
7. Ki a kérelmező személy?
Nagykorú, cselekvőképes kérelmező személy kérelme ügyében – megfelelő meghatalmazás hiányában – más személy nem járhat el.
A polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény 4:190. § (1) bekezdés a) pontja szerint megszűnik a szülői felügyeleti jog – egyebek mellett – a gyermek nagykorúvá válásával. Mindezek alapján a nagykorú természetes személyek szüleinek törvényes képviseleti jogosultsága megszűnt, ők a kérelmezőt érintő jogorvoslati eljárásban már mint törvényes képviselők nem vehetnek részt. Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 14. § (1) bekezdése alapján a meghatalmazott a képviseleti jogosultságát – ha azt a rendelkezési nyilvántartás nem tartalmazza – köteles igazolni. A meghatalmazást közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell foglalni vagy jegyzőkönyvbe kell mondani.
8. Kell-e fizetni az eljárásért?
A szakértői bizottságként eljáró ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat fenti tevékenysége térítésköteles. A térítés összege 10.000 Ft.
A térítési díj mérséklése vagy mellőzése jövedelmi helyzet vagy méltányosság alapján a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről szóló 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet 39. § (11–12) alapján történik. A térítési díj mérséklésére vonatkozó dokumentumokat a kérelemmel együtt szükséges benyújtani (lásd: itt). Fogyatékosság megállapítása esetén az eljárás térítésmentes, illetve a befizetett térítési díjat az ELTE visszatéríti.
- hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű, továbbá
- családjában az egy főre eső havi nettó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegét, egyedülálló kérelmező esetében a szociális vetítési alap összegének 150%-át.
Fogyatékosság megállapítása esetén az eljárás térítésmentes, a befizetett térítési díjat – egyeztetés után – az ELTE visszatéríti.
10. Szükséges-e kérelmet benyújtani azoknak a személyeknek, akiknél a köznevelés időszakában sajátos nevelési igényt/fogyatékosságot állapítottak meg?
11. Ki igazolhat sajátos nevelési igényt, fogyatékosságot a köznevelés, felsőoktatás rendszerében?
- a vármegyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálatok (és 2020. szeptember 1. napja előtt jogelődjeik, a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok, illetve az országos szakértői és rehabilitációs bizottságok),
- az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat és
- 2020. szeptember 1. napja előtt szűk ügykörben a kormányhivatalok mint rehabilitációs szakértői szervek (és e tekintetben jogelődjeik: a rehabilitációs szakigazgatási szerv, a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal, az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet, illetve 2007. december 31. napja előtt a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról 79/2006. (IV. 5.) Korm. rendelet akkori hatályállapota szerinti 19. § (2) bekezdés b) pontja szerinti audiológiai állomás, szakrendelő, klinika, kórház szakfőorvosa, igazságügyi szakértő) igazolhatnak, igazolhattak.
Máshonnan származó dokumentumok – például magánszakértői vélemények, különböző alapítványok véleményei – (a bennük szereplő esetleges diagnózisoktól függetlenül) fogyatékosság igazolására nem felhasználhatók.
12. Benyújtható-e fogyatékosság igazolására a köznevelés időszakában „beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget” (BTMN) megállapító szakvélemény/szakértői vélemény?
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget
- a fenti intézmények, valamint
- a vármegyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálati intézmények járási szakértői bizottságai (és jogelődjeik, a nevelési tanácsadók) állapíthatnak (és állapíthattak) meg azzal a kitétellel, hogy a nevelési tanácsadók kizárólag beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget állapíthattak meg, sajátos nevelési igényt nem.
Ha a benyújtott szakértői véleményt, szakvéleményt járási szakértői bizottság, nevelési tanácsadó bocsátotta ki, akkor az – szóhasználatától függetlenül – nem sajátos nevelési igényt, nem fogyatékosságot, hanem beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget igazol.
A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséget megállapító szakértői vélemény/szakvélemény fogyatékosság igazolására nem használható fel.
13. Benyújtható-e fogyatékosság igazolására a kérelem benyújtását megelőzően, de már a köznevelési tanulói jogviszony megszűnését követően keletkezett nem egészségügyi dokumentum?
14. Szükséges-e kérelmet benyújtani azoknak a megváltozott munkaképességű személyeknek, akik korábban komplex minősítési eljárásban vettek részt?
15. Szükséges-e kérelmet benyújtani azoknak a személyeknek, akiknél a középiskolai tanulmányok során fennállt sajátos nevelési igény, de azóta új fogyatékosság keletkezését vélelmezik?
16. Egészségkárosodás/krónikus betegség alapján kérhető-e fogyatékosság megállapítása?
A felsőoktatási intézmények saját hatáskörben határozhatják meg a fogyatékossággal nem járó egészségkárosodás, krónikus betegség esetén igénybe vehető támogatásokat.
Olyan esetekben, melyeknél az egészségkárosodás/krónikus betegség következményesen fogyatékosságot okoz, a fogyatékosság megállapítása/kizárása, szakértői vélemény készítése dokumentumelemzést követő egyéni esetkezelés és személyes konzultáció, vizsgálat alapján történik.
Fogyatékosságot nem okozó egészségkárosodás, krónikus betegség fennállása esetén a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 62. § (5) irányadó.
17. Az életkor előrehaladtával a korábbihoz képest nehezebb tanulás vagy teljesítményromlás esetén kezdeményezhető-e fogyatékosság megállapítása?
18. Idegennyelv-tanulás során felmerülő nehézségek, sikertelen nyelvvizsgakísérletek esetén kérhető-e fogyatékosság megállapítása?
Alapesetben nem.
Ha a kérelmező
-
középiskolai tanulmányait a vármegyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálat (vagy jogelődjének) szakértői bizottsága által igazolt sajátos nevelési igény [például súlyos tanulási zavar alapján (súlyos diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia)] státusz nélkül teljesítette,
-
és nem tud igazolni olyan konkrét dolgot (pl. súlyos baleset, betegség), amely utána fogyatékosságot alakított volna ki,
19. Milyen esetekben nem indul eljárás?
20. Mely esetben kerül sor a kérelem elutasítására?
A személyes (kontakt) vizsgálatra a dokumentumelemzés alapján, módszertani tervezést követően, indokolt esetekben kerül sor.
22. Miért nem kerül sor minden esetben vizsgálatra?
A jogszabály alapján továbbá a kérelmező vizsgálata mellőzhető, ha a kérelmező által benyújtott orvosi és pedagógiai dokumentumokból, az előzmények feltárásából és elemzéséből megállapítható a sajátos nevelési igény, fogyatékosság fennállása. Ez esetben szakértői vélemény készül a dokumentumok elemzése alapján.
Az esetkezelés első lépéseként a benyújtott dokumentumokból áttekintésre kerül, hogy fogyatékosság kialakulását okozó körülmény, állapotváltozás igazoltan fennáll-e.
23. Hogyan zajlik a kérelmek elbírálása?
-
dokumentumelemzés
-
indokolt esetben konzultáció/szakértői vizsgálat
-
fogyatékosság megállapítása vagy kizárása
24. Milyen nyelven zajlik a vizsgálat?
25. Kinek küldi meg az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat az elkészült szakértői véleményt?
26. Mire jogosít az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított, fogyatékosságot megállapító szakértői vélemény?
A szakértői vélemény a fogyatékosság fennállását igazolja, önmagában semmilyen kedvezményre, mentességre nem jogosít. A fogyatékosság alapján adható szolgáltatásokat, kedvezményeket minden esetben az adott intézmények – felsőoktatási intézmény vagy nyelvvizsgaközpont vagy KRESZ-vizsgaközpont – állapítják meg saját hatáskörben (saját képzési követelményeikkel összefüggésben).
A szakértői vélemény felsőoktatási intézmény/nyelvvizsgaközpont/KRESZ-vizsgáztató felé történő továbbítása a kérelmező teendője.
Érettségi vizsgán az érettségi vizsgabizottságot működtető intézmény az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról szóló 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet szerint jár el. Erről részletes tájékoztató az Oktatási Hivatal honlapján érhető el.
27. Hol lehet kedvezményeket igénybe venni az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított, fogyatékosságot megállapító szakértői vélemény alapján?
Az ELTE GYOPSZ által kiállított szakértői vélemény a fogyatékosság fennállását igazolja, önmagában semmilyen kedvezményre/mentességre nem jogosít.
- A felsőoktatás területén a hallgatóknak adható, esélyegyenlőség előmozdítására irányuló kedvezményeket a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról rendelkező 87/2015. (IV. 9.) Korm. rendelet 62.§-a fejti ki részletesen.
- Nyelvvizsgára jelentkezés során a nyelvvizsgaközpontok határozzák meg a fogyatékos személyeknek nyújtott szolgáltatásaik körét az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatásról és a külföldön kiállított, idegennyelv-tudást igazoló nyelvvizsga-bizonyítványok Magyarországon történő honosításáról szóló 137/2008. (V. 16.) Korm. rendelet 8. § (2) bekezdés f) pontja alapján.
- A KRESZ-vizsgára jelentkező kérelmezők esetén a vizsgaközpont engedélyezi a vizsgamódosítást a közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet szerint.
- Érettségi vizsgán az érettségi vizsgabizottságot működtető intézmény a 100/1997. (VI. 13.) Korm. rendelet szerint jár el.